Wednesday, December 3, 2008

Result oh result...

Semalam, 2 Disember 2008, result exam untuk sem I 08/09 sudah pun keluar. Masing-masing dengan reaksi dan respon yang tersendiri ketika menge-cek result . Ada yang gembira, ada yang mengurut dada tanda lega, ada yang mampu tersenyum dan tak kurang juga ada yang bersedih, bergantung pada result yang diperolehi.

Kepada yang ada peningkatan, alhamdulillah, keep up the good work dan ingat, nikmat kejayaan adalah pinjaman dari Allah yang hanya disandarkan pada diri kita dan mampu ditarik balik bebila masa sahaja.

Kepada yang maintain, syukur alhamdulillah juga kerana mampu mengekalkan prestasi walaupun tiada peningkatan, at least tiada penurunan. Bukan senang untuk mngekalkan kejayaan yang sedia ada, walaupun mungkin bagi kita,yang diperolehi itu belum boleh dikira sebagai satu kejayaan.

Kepada yang ada penurunan berbanding sem lepas, alhamdulillah, bersyukur juga dengan apa yang ada, percayalah sesungguhnya, segala yang kita perolehi adalah yang terbaik buat kita, tak kiralah, samada penurunan yang berlaku tu, sekadar hasil yang setimpal usaha, atau sebagai kafarah bagi kelalaian kita atau sebagai ujian buat kita. Sememangnya, kita tiada hak untuk berkira dengan Allah dan 'bermasam muka' dengan apa jua pemberian dari Allah, yang jauh sekali kita dapat membalasnya.

"...Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim."
-a'li imraan:140-


Kekecewaan dan kegagalan adalah titik tolak kejayaan yang lebih bermakna, kekalahan adalah iftitah kemenangan yang lebih akbar. Hidup ibarat roda, ada masanya kita berada di atas, ada masanya kita perlu berada dibawah bagi menguji dan menjamin keikhlasan niat kita supaya kita sentiasa dalam keadaan sedar bahawa segalanya milik Allah, bukan hak milik kekal kita.

"(Sebenarnya) apa yang ada pada kamu akan habis dan hilang lenyap, dan apa yang ada di sisi Allah tetap kekal; dan sesungguhnya Kami membalas orang-orang sabar dengan memberikan pahala yang lebih baik dari apa yang mereka telah kerjakan."

-an-nahl:96-


Untuk persediaan memasuki sem baru, mari kita kongsi antara syarat2 mencari ilmu yang digariskan Imam Al-ghazali:
  • niat yang ikhlas kerana Allah, tanpa ikhlas, ilmu tidak akan kekal didada
  • tawadhu'
  • bersungguh2
  • cari penyelesaian terhadap semua persoalan yang terlintas dalam fikiran
Apa jua result yang diperolehi, jadikannya pemangkin semangat untuk sem depan, we cannot start a new journey, but we can set up a brand new ending. Mulakan sem baru dengan semangat yang baru, dengan niat yang baru(diperbaharui). All the best to all of us..!

wallahua'lam..=)


1 comment: