Tuesday, December 2, 2008

The Debut...

Alhamdulillah, setinggi-tinggi penghargaan dan kesyukuran dipanjatkan kehadrat Ilahi, kerana dengan izinnya, akhirnya berjaya juga memulakan langkah pertama ni walaupun terasa amat berat pada mulanya..

Sebenarnye, tidak pernah terlintas dibenak fikiranku sebelum ini untuk menjadi blogger sebab sememangnye diri ini malas menulis dan sememangnye tidak berbakat dalam bidang penulisan ini, berbakat membaca tulisan orang lain adela.hehe..

Tidak dinafikan, betapa beratnye nak memulakan langkah pertama walaupun telah mendapat galakan dari seorang ustaz. Yourself is the best motivator for you, jadi diri sendiri yang perlu berusaha mencetus kemampuan dan kemahuan itu dari dalam, external factor hanya sebagai supporting elements yang tidak kurang pentingnye. Beberapa soalan telah saya lontarkan pada diri sendiri bagi mencetus dan menjana kekuatan untuk memulakan langkah ini..
"afraid to be judged?afraid to make mistakes?don't want to share what Allah gave to you?"

Setelah terpukul dengan persoalan terhadap diri sendiri,disamping menimbangkan beberapa faktor yang dirasakan sebagai advantages dan kepentingan untuk menjadi blogger ini, maka bi iznillah, tergerak juga langkah pertama yang dirancang selama ini.

Ada beberapa faktor yang menjadi pemangkin dan pembakar semangat dalam diri ini untuk memulakan juga langkah menjadi blogger, yang dapat dikongsi bersama, antaranya ialah:

  • method da'wah:
    • penulisan ini antara skill penting yang perlu dimiliki oleh seorang Muslim, kerana penulisan merupakan salah satu method da'wah tanpa kos yang dapat membentuk pemikiran ummah. Perkara ni, sudah pun dibuktikan oleh sejarah, dimana penulisan pernah menjadi antara cara yang utama bagi meniup roh atau semangat juang rakyat satu masa dulu untuk mencapai kemerdekaan..(sejarah form bape tah..=D)

  • driven factor:
    • dengan 'memaksa' diri untuk menulis, ia menjadi driven factor supaya kita juga 'terpaksa' untuk perbanyakkan bacaan dan ilmu yang ada coz "al faqidu assyai la yu'ti..", orang yang tak punyai apa2, tak mampu nak memberi..sedihnye untuk hidup tanpa memberi,kan sedangkan we're part of the ummah yang sepatutnye mampu menyumbang sesuatu kepada ummah.bak kata ustaz hasrizal, "erti hidup pada memberi"..

  • isi masa lapang:
    • Salah satu aktiviti masa lapang yang berfaedah disamping menyumbangkan sesuatu kepada ummah walaupun hanya ibarat setitik dakwat je.jangan biarkan sehari berlalu tanpa kerja-kerja Islam, atau berfikir untuk Islam..fastabiqul khairat, berkejar2lah membuat kebajikan dalam kehidupan seharian kita.at least, bfikir dan mencari idea untuk menghantar entri yang berfaedah kat blog sendiri,bergerak gak otak ni berfikir untuk Islam,kn.semoga bermanfaat buat diri dan orang lain...=)

  • latihan buat diri:
    • menulis blog dapat melatih diri belajar untuk meluahkan sesuatu melalui tulisan yang semestinya tak semudah ABC..(mudah ke ABC tu sebenarnye.huhu..).Melaluinya, orang yang nature nye susah nak meluahkan sesuatu,leh blaja untuk baiki diri untuk express the feeling dan menjadi lebih outspoken untuk melontarkan idea dan buah fikiran melalui tulisan.Latihan yang baik sebagai seorang mahasiswa Islam..=)

  • Lain-lain:
    • memperbaiki kemahiran bahasa, walaupun hakikatnya, bahasa yang digunakan dalam menulis blog ni pun, still rojak gak.Tapi still, membantu gak menjana otak mencari perkataan yang sesuai untuk digunakan.hehe..

Sebagai "budak kecil" yang baru je melangkah ke dunia blogger ni, diharap sahabat2 yang berjaya menyinggah ke blog ni,dapat memberi sedikit sebanyak komen2 yang membina bagi memperbaiki blog yang sedia ada sekarang...If u'll never try, u'll never know the extend of your ability..Semoga ini menjadi permulaan kepada yang lebih baik kelak..ameen...(^^,)

1 comment:

  1. Salam..

    Tahniah menjadi blogger muslim..=)
    apa yang kita buat bergantung kepada niat kita..:-D
    da ade niat n matlamat yang jelas,maka mudah untuk melakukan amal tersebut.
    mabruk!! :x

    ReplyDelete