Sunday, December 14, 2008

Setahun yang lalu...

Genap (lebih sket) setahun yang lalu, 14 Disember 2007 bersamaan dengan hari Jumaat, tepat jam 1.00 pagi, saya telah dikejutkan dengan berita pemergian seorang kawan rapat akibat diserang sakit jantung (myocarditis). Saya tak plan untuk menceritakan kisah yang dah setahun berlalu tu, cuma sekadar nak merekodkan dalam blog ni satu peristiwa yang pernah berlaku dalam hidup saya. Peristiwa ini turut menjadi pengajaran dan peringatan buat kita yang masih hidup, bahawa satu hari nanti, kita turut menyusul menuju destinasi yang sama. Penyusulan yang tidak mengenal peringkat umur, tidak dilewatkan maupun diawalkan walau sesaat. Cukuplah kematian sebagai peringatan buat kita. InsyaAllah...

"Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali akan melambatkan kematian seseorang (atau sesuatu yang bernyawa) apabila sampai ajalnya; dan Allah Amat Mendalam PengetahuanNya mengenai segala yang kamu kerjakan.."
-Al-Munaafiqqun:11-

video

Sekadar nak share satu video clip yang saya kira antara hiburan mendidik jiwa yang boleh dijadikan renungan bersama. Gunalah sebaiknya peluang kita di destinasi transit (dunia) kita sekarang untuk destinasi yang final (akhirat) nanti.

 "Dan (tiap-tiap) makhluk yang bernyawa tidak akan mati melainkan dengan izin Allah, iaitu ketetapan (ajal) yang tertentu masanya (yang telah ditetapkan oleh Allah). Dan (dengan yang demikian) sesiapa yang menghendaki balasan dunia, kami berikan bahagiannya dari balasan dunia itu, dan sesiapa yang menghendaki balasan akhirat, kami berikan behagiannya dari balasan akhirat itu; dan Kami pula akan beri balasan pahala kepada orang-orang yang bersyukur."

 -Ali-'Imran:145- 


"Dan belanjakanlah (dermakanlah) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada kamu sebelum seseorang dari kamu sampai ajal maut kepadanya, (kalau tidak) maka ia (pada saat itu) akan merayu dengan katanya: " Wahai Tuhanku! Alangkah baiknya kalau Engkau lambatkan kedatangan ajal matiku - ke suatu masa yang sedikit sahaja lagi, supaya aku dapat bersedekah dan dapat pula aku menjadi dari orang-orang yang soleh ""

-Al-Munaafiquun:10- 


Wallahua'lam..



".......wahai Tuhan yang menciptakan langit dan bumi Engkau Penguasa dan Pelindungku di dunia dan di akhirat; sempurnakanlah ajalku (ketika mati) dalam keadaan Islam, dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh".

-Yusuf:101-

No comments:

Post a Comment