Tuesday, June 16, 2009

Islamnya seorang Badwi...

Orang Badwi sering dikaitkan dengan sifat mereka yang degil dan outspoken. Imam Al-Qurtubi dan Ibnu kathir (dalam kitabnya Bidayah wan Nihayah) ada menceritakan tentang satu kisah bagaimana Islamnya seorang Badwi.

Pada satu hari, seorang Badwi datang berjumpa Rasulullah sollallahu'alaihiwasallam sambil membawa seekor dhob ditangannya seraya bertanya kepada baginda, "Adakah engkau Nabi?". Baginda pun mengiyakan. Badwi pun berkata, "Tidak akan ku beriman kepadamu kecuali dhob ini beriman".

Lalu baginda Rasulullah sollallahu'alaihiwasallam pun bertanya kepada dhob tersebut, "Kepada siapakah kau beriman?" Dengan izin Allah, dhob tersebut pun berkata, "Aku beriman kepada Allah yang berada disinggahsana dan 'arasy di atas, yang aku takuti azabNya dan yang aku harapkan rahmatNya." Baginda pun bertanya lagi kepada dhob itu, "Siapakah aku?". Lalu jawab dhob itu, "Aku beriman denganmu dan engkau pesuruh Allah".

Terkejut badwi melihat baginda Rasulullah sollallahu'alaihiwasallam berbicara dengan dhob tersebut seraya berkata kepada baginda Rasulullah sollallahu'alaihiwasallam, "Kau sekarang menjadi orang yang paling aku cintai yang dahulunya paling ku benci". Badwi tersebut kemudiannya memeluk Islam dan berjaya membawa lagi 1000 orang badwi untuk memeluk Islam.

Wallahu a'lam...~

No comments:

Post a Comment