Thursday, January 15, 2009

Live ur life to the fullest...?

~....Live ur life to the fullest....~

Ungkapan ini sering dilaungkan, dibanggakan dan disebut2 oleh remaja masa kini. Adakah ayat ini diungkapkan dimana mereka betul2 menghadami maksud disebalik ayat tersebut atau sekadar ikut2an untuk menunjukkan mereka mempunyai prinsip atau pegangan hidup?atau untuk menunjukkan mereka mampu untuk "speaking"?atau sebagai salah satu teknik conformation untuk memastikan status mereka dikalangan rakan2 mereka?

Disini, ingin saya berikan dua antara ribuan contoh yang saya lihat. Contoh pertama, teringat disatu ketika, betapa terkejutnya saya apabila melihat friendster seorang kawan yang pernah saya kenali, yang suatu masa dahulu cukup terjaga auratnya, even tudung labuh pun pernah menjadi pakaian hariannya. Alangkah terkejutnya saya apabila melihat gambar2 terkini yang turut diletakkan disitu. Auratnya sudah tidak terjaga, pergaulannya tanpa batasan yang cukup menyakitkan mata, saya seolah sudah tidak kenal dengan insan yang berada didalam gambar itu. Cik empunya page juga turut menulis ayat yang lebih kurang begini bunyinya..

"Live ur life to the fullest..dont think about what others think...."


Contoh kedua, merujuk kepada article keluaran Harian Metro, bertarikh 4th January 2009, Ahad, ada dinyatakan pengakuan remaja2 perempuan yang berbangga dengan diri mereka yang telah kehilangan 'mahkota' dan 'harga diri' seorang perempuan. Mereka membuat pengakuan tanpa rasa kesal, malah memandang rendah dan menganggap golongan yang tidak 'seberani' mereka untuk mencuba perkara terkutuk sedemikian adalah golongan yang ketinggalan zaman dan kuno. Sungguh cetek pemikiran mereka..!

Adakah dengan gaya hidup bebas tanpa mengenal batasan dan syariat Islam itulah cara bagaimana yang dimaksudkan dengan menggunakan hidup semaksim mungkin atau sepuas mungkin?inikah cara sebenar menikmati hidup di dunia yang hanya ibarat perhentian 'RnR' dalam kita menuju ke destinasi kekal abadi nanti?

Alangkah sedih dan membaranya melihat remaja masa kini yang sepatutnya digarap dan di
groom sebagai bakal pemimpin masa depan, telah terpesong jauh dari aqidah Islam yang sebenar malah mengagungkan cara hidup ala-ala barat yang dianggap 'bertamadun'. Generasi seperti inikah yang kita ingin lihat menjadi pemimpin keturunan kita pada masa akan datang?

Saya setuju jika dikatakan kita tidak perlu
terlalu pedulikan pandangan manusia, tetapi ayat itu sahaja tidak cukup untuk menjadi prinsip kita sebagai seorang Muslim. Sebaliknya, yang sepatutnya menjadi prinsip kita sebagai seorang Muslim ialah,"Utamakan pandangan Allah dari pada pandangan manusia.." kerana adakalanya kita perlu mengambil tahu perspektif dan pandangan orang lain terhadap kita. Kita memerlukan pandangan dan nasihat dari orang lain yang dapat menjadi cermin untuk membantu menilai diri kita dalam perkara2 atau kesalahan yang mungkin tidak kita sedari.

Apabila diteliti balik, ungkapan di atas tiada salahnya jika maksud ayat tersebut diperluaskan dan diperincikan lagi maknanya berlandaskan syariat Islam. Kembalilah kepada tujuan hidup seorang Muslim, yang sepatutnya hidup untuk beribadah kepadaNya, hidup untuk Islam.

"Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. "
-Az-zariyaat:56-

Sekadar renungan buat kita semua, supaya kita sedar betapa rosaknya akhlak remaja sekarang, betapa teruknya remaja2 Islam (Islam yang hanya pada kad pengenalan) dijajah mindanya. Maka, menjadi
kewajipan kita sebagai seorang Muslim untuk memperbaiki 'kerosakan' yang ada dalam masyarakat kita dengan apa cara sekalipun, bukan menunggu diri kita baik 100% barulah nak berda'wah kepada orang lain.

"islah nafsak wad'u ghairok"
-Baikilah diri kamu
DAN berda'wahlah kepada orang lain-

"Wahai orang-orang yang beriman! Jadikanlah diri kamu pembela-pembela (ugama) Allah sebagaimana (keadaan penyokong-penyokong) Nabi Isa ibni Maryam (ketika ia) berkata kepada penyokong-penyokongnya itu: "Siapakah penolong-penolongku (dalam perjalananku) kepada Allah (dengan menegakkan ugamaNya)?" Mereka menjawab: "Kamilah pembela-pembela (ugama) Allah!" (Setelah Nabi Isa tidak berada di antara mereka) maka sepuak dari kaum Bani Israil beriman, dan sepuak lagi (tetap) kafir. Lalu Kami berikan pertolongan kepada orang-orang yang beriman untuk mengalahkan musuhnya, maka menjadilah mereka orang-orang yang menang. "
-As-soff:14-

Suka saya memetik perumpamaan dari seorang ulama', Abu 'Ala Al-Maududi, umat Islam masa kini, ibarat buih2 yang banyak dilautan yang banyak tapi hilang apabila menuju ke tengah lautan, hanya banyak dari segi kuantitinya, tetapi tiada kualitinya. Semoga kita juga tidak tergolong dalam umat Islam yang seumpama buih dilautan..

"Mereka itulah orang-orang yang membeli (mengutamakan) kehidupan dunia (dan kesenangannya) dengan (meninggalkan perintah-perintah Allah yang membawa kebahagiaan dalam kehidupan) akhirat; maka tidak akan diringankan azab seksa mereka (pada hari kiamat), dan mereka pula tidak akan diberikan pertolongan."
-Albaqarah:86-

Wallahu'alam....

1 comment: