Sunday, October 16, 2011

Islamic marriage course...Oz version..~


Alhamdulillah, pada 9th October 2011 lepas, saya bersama beberapa sahabat-sahabat lain telah menghadiri Islamic marriage course, a one-day workshop yang telah diadakan di University of Western Sydney (UWS) yang terletak kira-kira tidak kurang 30 km dari Malaysia Hall Sydney.


Lokasi Program: University of Western Sydney



Lokasi kami menunggu bas untuk pulang dihadapan uni


Untuk entri kali ini, saya terpanggil untuk berkongsi sedikit perbezaan antara marriage course disini dan juga yang telah saya hadiri di Malaysia. Pertama, program ini merupakan program percuma yang diadakan oleh sebuah non-profit organization. Tiada bayaran dikenakan bagi peserta yang berminat untuk menghadiri program ini, tetapi hanya dikenakan bayaran bagi sesiapa yang berminat untuk membeli nota sahaja (dari lecture yang telah diberikan).

Kedua ialah perbezaan dari segi content yang disampaikan. Approachnya sedikit berbeza dimana dalam program ini temanya lebih kepada 'road to a success marriage' dengan slogan yang kerap kali diingatkan sepanjang program bahawa "Marriage is created to succeed". Langkah-langkah dan tips-tips dalam menjayakan sesebuah perkahwinan telah di-extract dari dalil-dalil berdasarkan al-Quran dan hadis dari sunnah Rasulullah s.a.w. juga di tambah dengan contoh-contoh dari real life memandangkan speaker juga merupakan marriage counsellor juga.

Berbeza dengan marriage course di Malaysia yang saya kira tidak lebeih 50%, manfaat yang mampu saya 'extract' dari total content yang diberikan (mungkin saya je kot yang 'lost' masa tu T_T). Marriage course versi OZ ini dibawa in such a way where things were brought forward for us to ponder upon not merely as a religious class untuk belajar rukun-rukun nikah dan sebagainya sahaja. Disini, ingin saya kongsikan beberapa info secara ringkas yang telah diberikan dalam program tersebut:

5 Golden rules to avoid problem in marriage:

-i- Avoid sins as best as you can & repent from ones you do commit

-ii- Wanting more takes away contentment, repentance brings blessings

-iii- Focus on things you like & realize what you dislike may actually be good

"Let not a Mu'min (male believer) hate a Mu'minah (female believer): if he dislikes a trait in her, he will be happy with another one."
-Sahih Muslim-


-iv- Leadership in Islam is a trial to run away from,NOT a prize to fight for

-v- Understand how Allah made this life, so you'll live with reality, not in fantasy


Akhir kata, to be success in marriage, change the way we look at life and marriage. Institusi kekeluargaan yang kuat, tunjang kekuatan ummah. Sama-samalah kita berusaha mengukuhkan kekuatan 'institusi' masing-masing insyaAllah...

Wallahua'lam...~


No comments:

Post a Comment